Hoe creëer jij interactie op jouw evenement?
“Ze zijn aan het juichen en schreeuwen Ze roepen jouw naam, want je hebt iedereen op jouw event geraakt. Steve jobs is er niks bij”
Dat is wat jij voor jouw evenement wilt toch? Oké we gaan misschien iets overboord, Bij Apple zijn ze wel heel goed in het geven van promotionele evenementen. Laten we ons richten op wat je echt wilt, want belangrijker is dat iedere deelnemer het een jaar later nog over jouw event heeft. En dat zij het jaar daarna weer willen terug komen.
Wat jij hiervoor nodig hebt is interactie met jouw publiek voor, tijdens en na je event. Er moet gepraat worden over wat er gaat komen, er moet actief mee gedaan worden op het evenement en het moet zo interessant en leuk zijn geweest dat iedereen het er over heeft. Dan heb jij een succesvol event opgezet voor jouw bedrijf.
Voor het evenement
De interactie met jouw evenement begint ver van te voren. Timing is everything en in event wereld betekent dat “hoe sneller jij begint met het promoten van jouw evenement des te groter je slaagkansen om het bij zoveel mogelijk gegadigden op hun radar te zetten.”
Daarom ga jij zo snel mogelijk beginnen met promoten. Je kunt al beginnen voordat je programma voor 100% vast ligt. Begin met wat je al weet en geef gaandeweg meer informatie. Een klein event vraagt minstens een actieperiode van 6-8 weken, een groot event makkelijk 6+ maand.
Begin daarom direct met het maken van een facebookpagina. Dit biedt namelijk een aantal unieke mogelijkheden. Je kunt deze pagina gebruiken als centrale hub voor jouw promotie op social media. Selecteer aantrekkelijk beeldmateriaal en vul de basisgegevens in. Naarmate jouw evenement een vastere vorm krijgt kun je meer toevoegen. Zo heb je direct weer content om te delen met jouw doelgroep.
Verhoog de interactie tijdens jouw evenement
Tijdens jouw event wil jij natuurlijk dat iedereen actief mee doet en dat ze echt wat leren. Dit begint al met een goed zaalopstelling, want uit onderzoek blijkt dat de opstelling effect heeft op hoe de interactie tussen deelnemers is. (Nicholas C. Romano en Jay F. Nunamaker Meeting Analysis: Findings from Research and Practice). Dus denk goed na waarom jij dit evenement geeft, wat wil jij de deelnemers mee geven en hoe wil jij dat de wisselwerking tussen de deelnemers gaat?
Wil je connectie, ga dan voor kleine discussie groepen en vraag ze in gesprek te gaan. Wil je juist dat er samenwerking en informele conversaties op gang komen zorg dan voor een halve maan of cabaret opstelling.
Om de interactie tijdens jouw event te verhogen organiseer je een aantal activiteiten. Of zoals onze onderburen zo mooi zeggen “zorg voor 'goesting' door boeiende activiteiten”. Activiteiten breken het ijs en zorgen er voor dat iedereen zich op zijn gemak voelt. Je kunt iets grappigs plannen om de creativiteit te bevorderen. Past dat niet bij je event dan kan jij het ook doen door jouw publiek vanaf moment 1 te betrekken in het verhaal. Stel vragen en laat deelnemers nadenken over het onderwerp dat je bespreekt. Daarnaast kunt jij als moderator optreden en deelnemers aansporen met elkaar te praten. Stel ze de vraag waarom ze zijn gekomen of welke meerwaarde zij zagen in het evenement. Op deze manier trigger jij hun intrinsieke motivatie om actief deel te nemen.
Vergeet echter in al je creativiteit om de interactie te bevorderen niet waarom mensen naar jouw evenement zijn gekomen. “Zij zijn koning en zij komen met een reden naar jouw evenement”. Zorg dus dat de activiteit die jij doet aansluit op wat er verwacht wordt.
Laat in alles duidelijk terug komen waarom jij het doet en wat je iedereen wilt meegeven. Gebruik hier bijvoorbeeld de “Golden Circle” van Simon Sinek voor. Zo garandeer je dat de basis van je evenement goed staat, want laten we wel eerlijk wezen. Je kunt de beste opstelling en activiteiten plannen, maar puntje bij paaltje gaat het om de inhoudt van jouw evenement. Die moet boeien en de behoefte van de bezoeker invullen.
Het evenement is afgelopen en nu?
Het event wordt afgesloten en iedereen gaat borrelen, moet jij nu nog iets doen? Ja zeker, bedenk van te voren wat er met de input van de deelnemers gedaan wordt. Vertel dit ook zodat iedereen het gevoel heeft dat er echt naar ze geluisterd is. En vergeet de event pagina en social media niet. Hier kun je vertellen hoe het event was, deelnemers bedanken en natuurlijk vertellen wanneer de volgende editie is.
Inspiratie nodig?
Wil je inspiratie op doen voor een aantal live events die veel interactie hebben gecreëerd bekijk hoe anderen het gedaan hebben met hun evenement?
Wil jij een event organiseren?
Vertel ons wat jij wilt doen en wij regelen het. Niet alleen met de locatie zelf, maar ook met de promotie binnen ons netwerk kunnen wij jouw ondersteunen. Wil jij weten wat er mogelijk is? Neem dan contact op.